CAS (Cognitive Assesment System)

CAS testi, 5-17 yaş arası çocukları zihinsel olarak değerlendiren bir zeka ve yetenek testidir. CAS Testi (Bilişsel Değerlendirme Sistemi) anlamına gelir. Bu test, İstanbul Üniversitesi öğretim üyelerinin rehberliğinde Türk Standardizasyonu tarafından Türkçeye kazandırılmıştır. Testi yapmaya yetkili uzmanlar, İstanbul Üniversitesi Sürekli Eğitim Merkezi tarafından verilen uygulayıcı yeterlilik belgesine sahip uzmanlardır.

CAS 5-7 ve 8-17 yaş grubu için iki ayrı formda oluşturulmuştur. Bazı alt testler sadece 5-7 yaş aralığını kapsadığından bazıları sadece 5-17 yaş aralığını, bazı alt testler ise 5-17 yaş aralığının tamamını kapsamaktadır.

CAS testinin uygulama alanları ve kullanım alanları
CAS (Cognitive Assessment), dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocukların değerlendirilmesi, öğrenme güçlüğü olan çocukların değerlendirilmesi, zihinsel engelli bireylerin değerlendirilmesi, travmatik beyin hasarı olan çocukların değerlendirilmesi ve Şiddetli duygusal bozukluğu olan kişiler, üstün yetenekli çocukları değerlendirmek, planlama sorunu yaşayanları belirlemek ve başarıyı tahmin etmek için kullanılır. Derecelendirme sistemi) pil zeka testi uygulanabilir ve kullanılabilir.

Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu
CAS testi dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olan çocukların bilişsel işlemleme özelliklerini değerlendirmek için uygun bir araçtır. Bu tanıyı değerlendirirken dikkat ve planlama ölçekleri özellikle önemlidir. Dikkat Ölçeği; Bu, uygulayıcıların kişinin seçici dikkat, uygun uyaranlara yönelme ve uygunsuz uyaranlara direnme konusunda ne kadar başarılı olduğunu belirlemesine olanak tanır. planlama ölçeği; Uygulayıcılara, çocukların bilişsel etkinlikleri organize etme ve kendi kendine programlama konusunda ne kadar başarılı olduklarını belirlemek için iyi bir değerlendirme aracı sağlar.

Öğrenme güçlüğü
CAS testi aynı zamanda öğrenme güçlüklerinin altında yatan bilişsel süreçleri değerlendirmek için de uygun bir araçtır. Örneğin, okurken kod çözmeyle ilgili post-bilişsel işlem sorunlarının ortaya çıkarılmasına yardımcı olabilir. Eş zamanlı ve sıralı bilişsel işlem puanları okuduğunu anlama ile ilişkili olabilir. Aynı şekilde matematik problemlerinin çözümüyle ilgili planlama zorluklarını belirlemek için de kullanılabilir.

Zihinsel engelli
CAS testi, bir çocuğun zihinsel engelli olma ihtimalinin olup olmadığını belirlemek için iki açıdan faydalıdır. Birincisi, çocuğun eğitim yoluyla daha sonra çok az bilgi almasını gerektiren bir değerlendirme sağlar. Bu sayede çocuğun sınavlarda bilgi eksikliği nedeniyle başarısız olması önlenir ve sonuçlarda doğal performansı tam olarak dikkate alınır. İkincisi, birçok farklı bilişsel sürecin değerlendirilmesine olanak sağladığı için ayırıcı tanıda yardımcı olabilir.

Travmatik beyin hasarı olan kişiler
Dört PASS ölçeğinin her biri, travmatik beyin hasarına duyarlı geniş bir bilişsel süreç yelpazesinin ölçülmesine olanak tanır. Travmatik beyin hasarı olan çocuklarda organizasyon, dürtü kontrolü, dikkat, problem çözme ve planlama özellikle problemlidir (Savage ve Wollcott, 1994) ve CAS bu bilişsel işlevleri kapsar.

Ciddi duygusal bozuklukları olan kişiler
CAS testi ayrıca ciddi duygusal bozuklukları olan çocukların değerlendirilmesinde yardımcı olabilecek bilgiler sağlar. Bu çocukların davranış kontrolündeki zorluklar, diğer insanlarla sosyal sorunlar ve dürtüsellik CAS testi planlama ölçeğindeki düşük puanlarla ilişkili olabilir.

Üstün yetenekli çocuklar
CAS'ın dört ölçeği de üstünlüğü yargılamak için gerekli bilişsel süreçlerin değerlendirilmesine izin verir. CAS, bilişsel süreçlerin kapsamlı ölçümünü sağlar ve geleneksel zeka testleriyle ölçülemeyen bilişsel alanlarda başarılı olan bireyleri tespit edebilir. Ölçülen işleyiş aralığının daha geniş olması nedeniyle, geleneksel testlerle belirlenenlere göre çok daha çeşitli alanlarda başarılı olan çocuklar belirlenebilir.

Zamanlama sorunu yaşayanlar
CAS, çocuğun planlama ve organizasyon düzeyini değerlendirmek için sistematik ve yapılandırılmış bir yöntem sağlar (Weyandt ve Willis, 1994). Planlama alt testleri, çocuğun etkinlikleri düzenleme, uygun stratejileri kullanma, dürtüsellik gösterme, davranışı düzenleme ve değerlendirilme yeteneğini dikkate alır.